keskiviikko 18. lokakuuta 2017

Kerrotut ja kertomattomat tarinat



 
 Tänään on ollut Sadun päivä ja samalla valtakunnallinen Satupäivä.
Monessa kirjastossa päivää on juhlittu satutuntien merkeissä. 



Meillä on tänään Sadun (ja Säteen, onnittelut Sonja Säteelle!) päivänä esillä lumoavien satujen sijaan erityinen kirja, joka ei ole oikeastaan satu, mutta käyttää kuitenkin sepitettyä satua lähtökohtana lasten omien, vielä kertomattomien tarinoiden aputarinana.

Kirja on yhtä paljon aikuisille kuin lapsille, koska se johdattaa ensin aikuisen ymmärtämään, mistä kerronnassa on kyse, millaisia taitoja se vaatii, miten noita taitoja voi kehittää ja miksi on tärkeää osata kertoa. Aikuiselle kerrotaan myös, miten kannattaa lukea, jotta lapsi oppii kuuntelemaan, ymmärtämään kuulemaansa ja saamaan aineksia oman kerrontataitonsa kehittymiseen.

Kirja on Leena Mäkisen, Anne Suvannon ja Soile Ukkolan Eetu, Iitu ja kertomattomat tarinat: lapsen kerrontataitoja kehittävä satukirja.
Kuvitus Ina Majaniemi. PS-kustannus, 2017. 




Kirjassa esitellään myös dialogisen lukemisen periaatteita.

Dialoginen, jaettu lukeminen on pääpiirteittäin melko luontainen lukemistapa monille vanhemmille, varhaiskasvattajille ja kirjastojen satutuntien pitäjille ym. mutta ei suinkaan kaikille. Menetelmä on osoittautunut toimivaksi, ja se kannattaa muistaa erityisesti silloin, kun pieni kuulija tarvitsee erityistukea. (Menetelmän kehittäjä: Grover Whitehurst; Dialogic Reading)



Tällä hetkellä esim. Espoon varhaiskasvatuksen kielenkehitystä tukeva menetelmä on juuri dialoginen lukeminen. Meillä on tällä hetkellä kirjastossa käytössämme sama dialogiseen lähestymistapaan orientoiva kuvakirjalista kommentteineen ja ikäsuosituksineen kuin alueen päiväkodeillakin - meillä oli ilo tehdä se yhteistyössä muutamien espoolaisten varhaiskasvattajien kanssa. Suuri kiitos heille!

Syysterveisin,
Adalmiina


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti