perjantai 29. kesäkuuta 2007

Reija Kaskiaho: Rastas


Lotta on viidentoista ja kulkee kesät ja talvet puukengissä. Lotan suuri rakkaus on kymppiluokkalainen Jake. Päivät täyttyvät koulusta, pitäisi hakea yhteishaussa, mutta pian kalenteri täyttyykin äitiysneuvolan merkinnöistä. Lotta on tullut raskaaksi. Raskaasti ottavat asian myös Lotan ja Jaken vanhemmat. Pikkuhiljaa asiat kuitenkin järjestyvät, pariskunta löytää yhteisen asunnon ja vanhemmatkin alkavat hyväksyä asian. Kaikki näyttää siis sujuvan hyvin vaan entäs jos sittenkin..


"Muut kävelivät ja mä saavuin komeasti toimivalla hissillä. Se oli kyllä yllättävän pieni, eli kaksosia olisi turha yrittää. Onneksi musta oli tulossa ulos vaan yksi. Onneksi jo senkin takia, että me ei päästäisi ikinä yhteisymmärrykseen nimistä, jos pitäisi valita kaksi kerralla. Jake oli ehdottanut samaa nimeä molemmille. että jos menisivät sekaisin, niin ei se mitään. Mä taas kannatin ratkaisua, jossa molemmilla olisi täysin erilainen nimi, etteivät samastuisi toisiinsa vaan identiteetissä löytyisi. Ei mitään ratkaisua. Ei me kyllä yhdenkään nimestä mihinkään päästy. Mä olin hakenut nimikirjan kirjastosta ja päättänyt jo. Mirko tai Mirka. Jakekin oli päättänyt. Jarno junior tai Jaana.


- Luuletsä että mä aion olla jossain sukujuhlissa, että tässä on mun isäni Jarno, mun mieheni Jarno ja mun lapseni Jarno, mä olin hermostunut heti."


 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti